Slow fashion vás naučí u nákupů oblečení přemýšlet. A za to vás odmění

Pokud jste si četli na těchto stránkách některé produktové texty, určitě jste pravidelně narazili na slovní spojení slow fashion. Co to je za módu? Jaká je její filozofie a na jakých principech stojí? A co má společného se značkou Hook & Albert? Na to a mnohem více vám odpoví tento článek.

  1. Úvod
  2. Slow fashion je ekvivalentem slow food
  3. Stát se obětí fast fashion snadno a rychle
  4. Fast fashion není šetrná ani k lidem, ani k životnímu prostředí
  5. Základní principy slow fashion
  6. Jak slow fashion vychovává zákazníka
  7. Není slow fashion jako slow fashion
  8. Jak slow fashion dosáhne módní trvalosti?
  9. Slow fashion produkty Hook & Albert

hookandalbert-luxusni-tasky-

 

Svět se neustále zrychluje a tlak na masovou a levnou produkci se čím dál zvyšuje – často bez ohledu na člověka a environmentální dopady.

Tento negativní jev se módnímu průmyslu – kterému patří z hlediska bezohlednosti vůči životnímu prostředí jedna z předních příček – samozřejmě nevyhnul. Ale objevili se i módní návrháři a oděvní výrobci, kteří se s tímto proudem neztotožnili a rozhodli se vůči levné výrobě, která poškozuje životní prostředí, bojovat. A tak vznikla slow fashion.

Slow fashion je ekvivalentem slow food

Při vzniku slow fashion se její vizionáři, respektive vizionářka, zhlédli ve slow food. Podobná situace jako v módě totiž již delší dobu panovala – a stále panuje – v gastronomii. Nadnárodní fast foodové řetězce a hypermarketoví giganti vsadili na levnou výrobu a často bez ohledu na své zaměstnance a životní prostředí dosáhli oligopolního postavení.

To se ovšem znelíbilo celé řadě ikon nejen v gastronomickém oboru. Výsledkem se stal protiproud slow food, který již v roce 1986 představil italský aktivista Carlo Petrini. Ten zároveň definoval hlavní znaky tohoto směru: slow food stojí na kultuře stolování, kvalitních potravinách, pokrmech připravených ze surovin vypěstovaných či vytvořených za etických podmínek – a v neposlední řadě na respektu vůči místním produktům, farmářům a chovatelům.

Stát se obětí fast fashion snadno a rychle

Ale zpátky k módě. Asi z vlastních zkušeností znáte situaci, kdy jdete po ulici okolo výloh a najednou ho spatříte: cool triko s geniálním potiskem, které v ten daný moment prostě musíte mít. Bez váhání vstupujete do obchodu s cílem triko vyzkoušet. A přitom zjistíte další příjemnou zprávu: vyhlédnuté triko stojí jenom stovku. Okamžitě kupujete a s blaženým úsměvem a s taštičkou v ruce opouštíte obchod.

Jenomže tričko třikrát vyperete – a má po sezóně: potisk se začíná loupat a vy v záhybech nacházíte první dírky. Oděv je tak degradován na triko na doma či na spaní – ale to vás zas tak netrápí. Vždyť takových low costových cool trik máte přece celý šatník.

Takže zatímco v neděli odpoledne na sebe oblékáte jedno z poškozených fast fashion triček, kterému víkendový úklid už nemůže zásadně ublížit, vůbec netušíte, že jste skočili na lep masovému oděvnímu průmyslu.

Fast fashion je zde jen za jediným účelem: aby vás daný oděvní výrobce pravidelně zásoboval levnými triky, která se vám rychle poškodí – takže si tak pojistí, že se brzy vrátíte. A že se vrátíte, tak to má již předem spočítané: ceně, kterou za trika nasadí, běžný prodejce textilu – který třeba na rozdíl od fast fashion giganta sází na kvalitu – nemůže konkurovat.

A kdybyste přece jen váhali… má zde gigant ještě jednu páku: v šuplíku má připravených hned několik nových módních trendů. Stačí jen jeden vytáhnout a zpropagovat jej v módním časopise, jenž mu půjde na ruku – no a pokud nečtete, počká si na vás v podobě outdoor reklamy v metru. Nebo na vás nastraží banner na internetu. Ostatně: rychlá střídavost aktuálních módních hitů a následné propagační kampaně jsou jedněmi ze stěžejních prvků fast fashion.

 

hookandalbert-luxusni-tasky-10

 

Fast fashion není šetrná ani k lidem, ani k životnímu prostředí

Že vám fast fashion výrobce prodá na pěší zóně trendy triko za stovku, není jen tak a rozhodně se za vaše levné módní potěšení bude chtít hojit jinde. A to se také stane.

Aby výroba fast fashion produktů byla co nejlevnější, poskytují výrobci zaměstnancům pokud možno co nejnižší mzdy, v některých extrémních případech ale mohou textilní továrny zaměstnávat i děti (továrny, manufaktury a dílny, které jsou vůči svým zaměstnancům unfriendly – velmi kulantně řečeno – se nazývají sweatshopy). Největší světoví producenti oblečení jsou země jako Indie, Čína, nebo Pákistán – tedy destinace, kde lidská práva nemají zrovna nejsilnější hlas a podle toho se zaměstnanci (nejen) oděvních továren zachází. Úplně nejhorší podmínky mají pracovníci textilek v Etiopii a Bangladéši – oděvy z těchto zemí jsou ve vyspělých státech pravidelně terčem bojkotů.

 

hookandalbert-luxusni-tasky-07

 

Ale nejde jen o lidský aspekt: už samotná produkce základních textilních materiálů – tedy bavlny a polyesteru – je globální problém. Rozsáhlé bavlníkové plantáže, které spotřebovávají obrovské množství vody, v subtropických a tropických pásmech odvodňují důležité vodní toky, navíc bavlna se nejčastěji hnojí pesticidy a herbicidy, které jsou jedovaté a tak je okolí bavlníkových farem otrávené.

Ostatně: pokud znáte příběh Aralského jezera, tak si dokážete udělat představu, jak obludné následky dokáže mít v extrémních případech masová produkce bavlny. Jistě, to je extrémní příklad, jenž se asi jen stěží bude opakovat, ale to nic nemění na skutečnosti, že pěstování bavlny má na kontě jednu z nejhorších ekologických katastrof v dějinách lidstva.

A pokud jde o polyester: ten se vyrábí z ropy a dalších neobnovitelných zdrojů, jež se složitě a zdlouhavě rozkládají – takže je třeba tento proces, samozřejmě za použití výloh, urychlit. Výrobci ovšem v často zaostalejších zemích, kde nejsou pod takovým dohledem jako třeba v západní Evropě či severní Americe, nechtějí investovat čas, práci ani peníze do likvidace, a tak odpad pohodí do moře nebo vyvezou někam do krajiny, kde jej ponechají svému osudu. Dopad těchto toxických materiálů na zdraví lidí a zvířat i životní prostředí celkově je zřejmý.

 

hookandalbert-luxusni-tasky-03

 

V neposlední řadě je rovněž produkce oděvů a s ní souvisejících výrobních postupů nesmírně energeticky náročná: módní průmysl patří k jedněm z největších producentů skleníkových plynů.

Slow fashion vs fast fashion

Že všechny výše zmíněné negativní aspekty doprovází výrobu textilu, je v módním byznyse všeobecně známá a málo probíraná záležitost. Ovšem našli se i návrháři, módní designeři či přímo celé značky, kteří se rozhodli nad tímto problémem nezavírat oči a najít alternativní způsob výroby, jenž by více respektoval životní prostředí, lidi ve výrobě i koncové zákazníky. A tak vznikla slow fashion.

Pionýrem slow fashion se stala módní aktivistka Kate Fletcher. Ta v roce 2007 tento termín poprvé představila v magazínu The Ecologist a přitom vyjmenovala několik hlavních myšlenek slow fashion. Zde jsou vybrané základní body:

  • Kvalitní výroba a z ní vyplývající trvalá hodnota produktů.
  • Užití materiálů z recyklovaného oblečení.
  • Užití materiálů, jehož původ je dohledatelný a je tak ověřeno, že byl vyprodukován za etických podmínek.
  • Nákup doplňujících komponentů u řemeslníků a malovýrobců (i u domácích švadlen!).
  • Absolutní odklon od aktuálních módních trendů.
  • Sázka na léty prověřené módní postupy – takže slow fashion produkty budou za 10 let stejně trendy jako nyní. Slow fashion je variabilní a nadčasová.

Slow fashion je celkový řetězec návrhářů, designerů, výrobců a obchodníků, kteří jsou si vědomi celkových dopadů módního průmyslu na ekologii a život pracovníků, kteří jsou součástí výrobního procesu. A aktivně pracují na tom, aby se i v dnešní materialistické a uspěchané době hledělo na morální principy a smysl pro zodpovědnost.

Co je slow fashion ve vztahu k zákazníkovi?

Ovšem nejde zde jen o postupy návrhářů a výrobců. Principem slow fashion je rovněž vedení koncových zákazníků k tomu, aby kupovali uvědoměle a získali celkové povědomí o zhoubnosti masové výroby oděvů.

Ve výsledku tak sice zákazník nebude kupovat oblečení a doplňky tak často a v takové míře jako v případě fast fashion, ale zase si díky slow fashion pořídí pouze ty produkty, jež skutečně potřebuje.

Za svou rozvahu ale bude zákazník odměněn výrobkem z prvotřídních materiálů, jenž díky své odolnosti vydrží roky a který vlivem osvědčených módních postupů bude in i za několik let, a přežije tak celou řadu instantních módních trendů o trvalosti jepičího života.

V neposlední řadě je třeba zmínit, že v případě slow fashion se na výrobě celé řady doplňujících komponent (například v případě tašek Hook & Albert to jsou kovové spony) podílí drobní, leč uznávaní výrobci, takže kupujícího může hřát pocit, že svým nákupem přispěl k zachování řemesla, které dnes – i díky fast fashion výrobním postupům – vymírá.

Slow fashion tak nutí zákazníka více přemýšlet nejen o tom, zda daný produkt skutečně potřebuje, ale i o celkovém pozadí výroby produktu a lidech, kteří se na vzniku konkrétního oděvu či doplňku podíleli.

 

hookandalbert-luxusni-tasky-08

 

Není slow fashion jako slow fashion

Přestože je myšlenka slow fashion etická a ekologická, i ona ale má jednu trhlinu: je bohužel prokazatelné, že některé slow fashion značky se ve skutečnosti jen tak prezentují navenek a její principy nedodržují. Při nákupech se tak aktivně zajímejte o původ oblečení a zjistěte, zda se na výrobě detailů podíleli drobní řemeslníci či zda pochází z masové výroby. I tak učí slow fashion zákazníky přemýšlet.

Rovněž můžete filozofii slow fashion podpořit lokálními nákupy. Eko značky a ochranná známka Fairtrade vám budou při výběru oblečení účinným vodítkem.

 

hookandalbert-luxusni-tasky-06

 

A přestože nové slow fashion produkty nejsou nejlevnější, není tento trend o penězích: myšlenku slow fashion můžete podpořit třeba i obyčejným nákupem v second handu. 

A pokud zrovna nenakupujete: můžete filozofii slow fashion podpořit třeba tím, že vyřazené oblečení předáte k recyklaci. Dále se bavte o slow fashion s přáteli a sdílejte zajímavé články a fotky (třeba teď na téma zimní slow fashion) na Facebooku a Instagramu. Slow fashion totiž nesází – na rozdíl od fast fashion – na mediální kampaně, ale především stojí na vzájemné šeptandě mezi známými.

Jak slow fashion dosáhne módní trvalosti?

Občas zde v článku – ale i u produktových textů Hook & Albert – se můžete setkat s tezí, že díky slow fashion budou produkty trendy i za 10 let. Což je pravda. A jak je to možné?

Víte, proč děti v pubertě prohledávají doma skříně a jsou nadšením bez sebe, když najdou třeba džíny, které jejich rodiče před deseti či klidně i dvaceti lety vyřadili jako již nevyhovující? Jelikož v nich budou zatraceně cool. Protože osvědčené trendy se ve vlnách opakují, často se tak stane, že oděv, který byl kdysi pro rodiče na odpis, se pro jejich dítě stane opečovávaným kusem oblečení.

Pro každého zdatného návrháře tak není složité najít průsečík několika roky osvědčených módních stylů, postupů a střihů a vyrobit produkt, který bude skutečně nadčasový. Vzpomínáte na základní stavební kameny slow fashion? Nadčasovost a variabilita. A slow fashion designéři ví, jak těchto atributů dosáhnout. Proto jsou oděvy a doplňky ve finále trvalé a vypadají i po několika letech stále in.

Slow fashion najdete například u produktů Hook & Albert

Tak co? Jak to vidíte? Dáte šanci slow fashion, její filozofii a jejím produktům? Pokud ano, můžete začít například u značky Hook & Albert, jež nabízí celou řadu dámských a pánských tašek, brašen na notebooky a necesérů. Objednejte si luxusní tašku ještě dnes a poznejte kouzla slow fashion v podobě kvalitních materiálů, u malovýrobců na míru vyrobených komponentů a luxusního designu, jenž bude trendy i za mnoho let.

 

hookandalbert-luxusni-tasky-05